کاکو شیرازی

شیراز بروایت کاکوشیرازی

کاکو شیرازی

شیراز بروایت کاکوشیرازی

پیشینه حوزه علمیه شیراز


معرفی حوزه علمیه شیراز
 

شیراز، شهر احمد بن موسى الکاظم (ع) ، از قدیم الایام به دار العلم‏ معروف و مشهور بوده و علماى بسیارى را به خود دیده است.

ملاصدراى شیرازى، افتخار حوزه‏هاى مقدسه علمیه، در این شهر می زیسته است.

میرزاى بزرگ شیرازى صاحب فتواى معروف تحریم تنباکو که هر کدام‏ داراى فضایل بسیار علمى و عملى بوده‏اند از دیگر علماى این ‏دیارند.

اینان براى نشر فرهنگ اصیل اسلامى و تشیع زحمت‏هاى‏طاقت فرسایى را متحمل شدند.

ساکنان شیراز هنوز آواى ملکوتى آن مرد عارف به حق پیوسته ومعلم اخلاق و مهذب نفوس حضرت‏آیه‏الله شهید دستغیب شیرازى را به‏خاطر دارند و یاد آن عزیز را زنده می ‏دارند و تربت مقدس او رامحل زیارت و ملجاء مستمندان و حاجت‏مندان قرار داده‏اند.

قدمت مدارس علمیه شیراز یکى از مدارس با سابقه شیراز، مدرسه علمیه خان می ‏باشد که درزمان شاه عباس صفوى به دست الله‏ وردى ‏خان و پسرش امام قلى ‏خان‏ ساخته شده است و مرحوم ملاصدراى شیرازى در آن مدرسه اقامت ‏داشته و به طالبان علم آموزش مى‏ دادند.

مدرسه علمیه دیگرى که از قدمت‏ خاصى برخوردار است‏ حوزءه علمیه ‏منصوریه است که در سال 883 ق توسط صدرالدین دشتکى شیرازى درمحله قدیمى دشتک شیراز بنا شد.

دیگر مدارس علمیه قدیمى شیراز،قوام و آقابابا خان و دارالهدایه حکیم است که شرح سابقه وپیشینه آنان مقاله‏اى جدا خواهد شد.

حوزه علمیه شهید دستغیب حوزه علمیه شهید آیه الله دستغیب شیرازى از دو مدرسه علمیه‏ تشکیل شده است: دارالهدایه حکیم و مدرسه شهید دستغیب .

مدرسه علمیه حکیم مدرسه دارالهدایه حکیم در حدود 340 سال قبل در شهر شیراز درکنار مرقد مطهر فرزندان پیامبر، حضرت احمدبن موسى و محمد بن ‏موسى علیهم السلام به دستور مردى دانشمند از نوادگان حضرت ‏زین‏ العابدین (ع) به نام سید حکیم دستغیب ساخته شد و از رونق‏ زیادى برخوردار شد.

تجدید بناى مدرسه حکیم با به سلطنت رسیدن خاندان منحوس پهلوى، درخشش این مدرسه ‏علمیه رو به افول نهاد و این مکان مقدس به خرابه ‏اى مبدل شد.

تا این‏که شهید آیت الله دستغیب شیرازى با همت استوار، اراده ‏خود را بر این قرارداد که یادگار اجداد بزرگوارش را دوباره‏احیا کرده و به آن رونق تازه‏اى بخشید.

منبع:تبیان

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=80009&Keyword=%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد